Měli bychom svačit nebo nesvačit?

19.12.2016

Všichni si jistě pamatujete na školní léta, kdy jste do školy nosívali svačinu. Nebo na to, jak jste si svačiny vyměňovali s kamarády. Tehdejší skladba svačin byla jednodušší než je tomu dnes. Většinou se jednalo o chléb namazaný obyčejným nebo pomazánkovým máslem s nějakým druhem uzeniny (šunka, salám). K tomu všemu nesměl chybět čaj a kousek ovoce nebo zeleniny. A co svačí děti dnes? Tedy, pokud vůbec svačí? Dnes nám trh nabízí nepřeberné množství potravin a pokrmů, které prošly vysokým stupněm technologického zpracování. Dnes není problém koupit obložený rohlík, bagetu, sendvič s různou náplní a sladké pečivo s nekonečnou dobou trvanlivosti. Tyto vychytávky mnohým ušetřily čas, ale za jakou cenu? Stačí se podívat kolem sebe a odpověď je jasná. Více jak polovina naší dospělé populace trpí nadváhou a o dětské populaci ani nemluvě. Ve světovém měřítku jsme obsadili horní pozice, nad čímž bychom se měli zamyslet. Samozřejmě, že za nadváhou populace nestojí vynechání jedné svačiny. Jde o komplex více faktorů, které mají na nadváhu či obezitu výrazný vliv.

Svačiny v dětském věku měly v jídelníčku opodstatněné místo. Jejich úkolem bylo zasytit školáka a dodat mu energii na soustředění do doby oběda, popřípadě nějakého kroužku. Stejný princip by měl platit i pro nás dospělé. Upřímně, ruku na srdce, kdo z vás si pravidelně chystá svačinu do práce? Pokud si každý den připravujete svačinu, tak vás chválím. A Pokud patříte mezi "bez svačináře", potom se tedy ptám, proč? Nemáte čas? Nevíte, co si vzít s sebou? Nebo si "něco" koupíte v automatu? Nebo se najíte až dorazíte domu z práce? Tu poslední variantu bych vám určitě nedoporučovala. Právě odpolední vymetání lednice je jednou z příčin zvýšení hmotnosti a zmnožení tukové tkáně v problematických oblastech (stehna, hýždě, břicho). Odpolední nájezdy na lednici většinou nekončí u jednoho druhu potraviny či pokrmu. Obvykle hladový člověk sáhne po potravinách s vysokým obsahem tuků a jednoduchých cukrů. Tato kombinace je vlastně logická. Po náročném pracovním dnu, kdy člověk snědl pouze snídaní a pak velký oběd, přijde "vlčí hlad", který je známkou energetického deficitu. Zjednodušeně řečeno, tělo chce okamžitě doplnit chybějící energii. A čím jiným, než něčím tučným nebo sladkým. Taková velká nálož energie se nestačí spálit a proto se tento způsob stravování podepíše na postavě a nebo na zdraví. Takže odpověď na otázku, zda bychom měli svačit, zní jednoznačně ano. Dobře zvolená svačina vám dodá energii na práci, díky svačině se nepřejíte na oběd nebo na večeři. Pokud nejste zvyklí svačit a chtěli byste se to naučit, prozradím vám tedy několik tipů a triků na rychlé svačiny do práce.

  • Mějte dopolední i odpolední svačinu
  • Rozestupy mezi denními jídly by měly být v rozmezí 2,5-3 hodin. Při delším intervalu hrozí přejídání a neuhlídání velikosti porce daného pokrmu.
  • Pokud chystáte svému dítěti svačinu, nachystejte zároveň svačinu do krabičky i pro sebe.
  • Pokud jste maminka na mateřské a jste v jednom kole, zkuste svačit se svým dítětem u jednoho stolu. Nachystejte svačinu dítěti a sobě.
  • Noste si "něco na zub" v tašce či kabelce. Zkuste si přibalit: pytlík nesolených ořechů a semínek, jablko, banán, domácí ovesnou sušenku, pytlík se sušeným neproslazovaným ovocem, nakrájenou zeleninu v krabičce.
  • Do "firemní" ledničky si nakupte: cottage, tvaroh, bílý řecký jogurt, mozzarellu, eidam, balenou šunku. Tyto potraviny vám vydrží na celý pracovní týdne a hlavně jsou skvělým zdrojem bílkovin, které dlouhodobě zasytí. Skvělé je i vejce natvrdo, ano nelibě voní, ale jde o nutričně bohatou potravinu.
  • Mějte po ruce komplexní sacharid, to je sacharid s postupným uvolňováním energie (dlouho zasytí). Kupte si balení knackerbrotů nebo celozrnného chleba, vyrobte si celozrnné krekry, doneste si ve sklenici/krabičce vaše oblíbené vločky (pohankové, ovesné, rýžové).
  • Nezapomínejte na pitný režim. Pití k svačině také patří. Pokud na pití zapomínáte, dávejte si pití na viditelné místo.
  • Pokud si chcete dát něco lehčího, zkuste si vyrobit domácí smoothie, nebo odšťavněte ovoce se zeleninou. Podzim nabízí jablka, hrušky, červenou řepu a jinou kořenovou zeleninu. Domácí džus vám dodá spoustu vitaminů a minerálních látek, které jsou v období chladnějších měsíců potřeba.